Problemet har kommet ved bytte av PC'er eller ved oppgradering fra Trio Enterprise 5.X til Trio Enterprise 6.X. Det naturlige er å sjekke at trafikk ikke er sperret mellom klient og server samt at brukeren får logget inn fra andre maskiner. Meldingen ser ut som følger ved forsøk på å logge inn:
Innloggingsfeil: Får ikke kontakt med modulen for autentisering |
Oppdatering: Rev. no 7 av dokumentasjonen nevner nå kravet om .Net 4.5
Lokal brannmur og antivirus
Har også sett at lokal brannmur og eventuelt antivirus på Agent PC har hindret innlogging og gitt feilmeldingen "Får ikke kontakt med modul for autentisering". Det typiske i denne sammenheng er at flere maskiner har blitt hindret innlogging over natten. Disabling av antivirus på en problemPC har så åpnet for innlogging. Videre feilsøking i loggfiler til McAffee førte til løsning ved å kjøre EI.AUTHCLIENT.EXE inn på liste over godkjente hvitelistede applikasjoner. Da fungerte innlogging for hele kundesenteret igjen. Problemet var da et resultat av automatisk oppdatering av antivirus motoren til McAffee. Det kan tenkes at oppdatering av Trio Agent klient i ettertid kan skape innloggingsproblemer dersom signaturen til EI.AUTHCLIENT.EXE endrer seg. Da må i tilfelle hvitelistingen av applikasjonen gjøres på nytt.Beslektet problemstilling ved autentisering
Ved enkelte anledninger har jeg også sett at man ikke får logget inn i noen klienter - selv på server. Har da fått variasjoner ala følgende ved forsøk på innlogging:Eksempel på feilmelding fra Trio Administrator og Trio Agent |
IISRESET på Trio server kan løse opp i autentiseringsproblemer |
Loggfil
Trio loggfilen Authbridge.log på Agent PC er ellers et bra sted å lete etter feilsituasjoner knyttet til pålogging.
McAffe logger til området %deflogdir% og loggfilene der kan gi indikasjoner på om den slår ut på noe.
McAffe logger til området %deflogdir% og loggfilene der kan gi indikasjoner på om den slår ut på noe.
No comments:
Post a Comment